Weganizm, czy jest bezpieczny?

Diety zyskują coraz większą popularność. Ostatnio ludzie coraz częściej interesują się weganizmem, odmianą wegetarianizmu, w której wyklucza się z jadłospisu wszelkie produkty odzwierzęce. Choć początkowo wydaje się trudne odżywianie w ten sposób, to wystarczy się do tego odpowiednio przygotować.

Na czym polega weganizm?

Ogólnie weganizm to nie tylko dieta, ale także specyficzny styl życia. Wiąże się nie tylko z odpowiednim żywieniem, ale także z walką o dobro zwierząt.

Głównym założeniem weganizmu jest spożywanie jedynie produktów pochodzenia zwierzęcego. Zatem jest ona oparta na zbożach, ryżu, warzywach i owocach. Tą bazę można urozmaicać o: pestki, orzechy, grzyby, rośliny oleiste, rośliny strączkowe i zamiennika nabiału zwierzęcego (mleko roślinne i tofu). W sprzedaży można często też znaleźć zamienniki sojowe mięsa.

Podczas diety warto unikać kawy, herbaty, cukru i miodu. Istnieje jednak kawa zielona dla wegan. Większość produktów powinna być też spożywana na surowo, gdyż podczas obróbki termicznej tracą one witaminy i cenne minerały.

Sprawdź: Ranking tabletek na odchudzanie w portalu Dietetyk

Jak planować dietę wegańską?

Warto trzymać się poniższych wytycznych podczas komponowania jadłospisu:

  • 6 porcji produktów zbożowych
  • 6 porcji produktów bogatych w białko
  • 4 porcje warzyw oraz min. 2 porcje owoców
  • 2 porcje tłuszczów

Dodatkowo konieczne będzie suplementowanie wapnia, kwasów omega-3 oraz witaminy B-12. Dzięki temu można zachować pełnię zdrowia.

Czy dieta wegańska jest bezpieczna?

Ogólnie rzecz biorąc dieta wegańska jest zdrowa. Dzięki temu możemy zmniejszyć ryzyko wielu chorób, jak cukrzyca, hemoroidy, nowotwory, otyłość. Jeśli jednak nie skomponujemy jej odpowiednio możemy doprowadzić do braków niektórych składników odżywczych i doprowadzić m.in. do anemii, osteoporozy i opóźnienia umysłowego u dzieci.

Dlatego konieczne jest suplementowanie witaminy B12, której najwięcej znajdziemy w mięsie, nabiale i jajkach.

Weganizm a ciąża i karmienie piersią

Niewiele przeprowadzono badań w przypadku kobiet w ciąży. Jeśli jednak przy diecie wegańskiej zastosuje się odpowiednią suplementację żelaza, kwasu foliowego, witaminy B12 i D, nie powinno być żadnego zagrożenia dla dziecka czy matki. Warto jednak zawczasu skonsultować swój pomysł z lekarzem i dietetykiem.

W przypadku kobiet karmiących piersią konieczna może być dodatkowa suplementacja, głównie kwasów tłuszczowych DHA. Dzięki nim można bowiem zadbać o prawidłowy rozwój dziecka.

Zobacz więcej na: Dietetyk – portal edukacyjny

Na prawach reklamy

Информационный портал Польши - самые свежие новости Польши на портале inPoland.net.pl. Новости, объявления, афиша, мероприятия, работа, легализация

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *